september 2024,

Hvordan kan A/B splittest hjælpe med at øge konverteringerne?

Tilbage til oversigten
A/B splittesting er et populært værktøj og en effektiv metode til at optimere din webshop, hjemmeside eller din markedsføring til din målgruppe. Det giver et indblik i dine kunders præferencer, hvad der virker – og hvad der ikke virker, når du skal kommunikere til dem.

Hvad er A/B splittest?

Når man foretager A/B splittest, så er det for at se om løsning A eller B konverterer bedst. Den besøgende vil få præsenteret to forskellige versioner af den samme side, med enkelte ændringer. Det kunne være ændringer på billeder, tilføjelse af grafik, farvevalg eller tekst og overskrifter. Man tester i en given periode, og når denne er ovre, så kigger man på den data man har indsamlet, og ud fra dette se, hvilken version, der fungerede bedst og på den måde kan man tilpasse og justerer efter dette.

Man kan også justerer på nyhedsbreve. Her kunne man teste for at blive klogere på:

  • Hvilken emnelinje, der har den bedste åbningsrate
  • Finde ud af om din målgruppe er tiltrukket af emojis eller ej
  • Hvilken tekst på knappen, der får brugerne til at klikke på den
  • Om der skal bruges grafik eller ikke

Øg konverteringerne med A/B splittest

Ved hjælp af A/B split test kan du, som virksomhed, finde ud af hvordan du bedst muligt får kunderne til at interagerer med dit content. Om det er din hjemmeside, din webshop, dine markedsføringskampagner eller e-mail, så kan det hjælpe dig med at se hvad der fungerer i praksis.

Vi kan have alle former for erfaringer i bagagen og tænkte scenarier, men intet virker så godt, som at bruge det i praksis. Test, lyt og lær. Bliv klogere på din målgruppe og deres adfærd.

Det kan hjælpe med at løfte effekten af din hjemmeside og online aktiviteter. Ved at du kan teste på din målgruppes adfærd kan du hurtigt skabe flere mikrokonverteringer, som fx tilmelding af nyhedsbrev, download af whitepaper. Men også makrokonverteringer, som fx køb af et produkt eller ønsket om at få tilsendt et tilbud.

A/B splittest i praksis

Konkrete eksempler på hvordan du kan A/B splitteste og hvad du kan splitteste på:

Test af call-to-actions (knapper):
Idéer til at teste tekst på dine knapper

Prøv også at teste med CAPS. Du kan også teste på andet end blot teksten på dine knapper. Det kunne være farver – både på knappen, men også teksten – eller formen på dine knapper. Fungerer de bedre hvis de er runde? Hvis de har en mild runding? Hvis de er helt firkantede?

Du kan også prøve at ændre på placeringen af dine knapper. Det kan have en stor indflydelse hvorvidt dine besøgende ser knappen øverst på din side, eller om de først skal scrolle for at kunne se knappen. Prøv at guide dine besøgende rundt. Evt. med pile eller andet, så du er sikker på de ser det du ønsker de skal se.

Test af billeder, videoer og ikoner:
a-b splittest eksempel paa test af billeder versus video

Billeder og videoer er et stærkt værktøj at benytte, når du skal understøtte dit budskab og overbevise dine besøgende om at foretage en bestemt handling.

Du kunne f.eks. teste på:

  • Billeder af personer vs. billeder af et produkt
  • Et stort billede vs. billedgalleri
  • Animationer vs. statiske ikoner / billeder
  • Farverige ikoner vs. sort/hvid ikoner
  • Opstillede billeder vs. autentiske billeder
  • Video vs. billede
  • Video med lyd vs. video uden lyd
  • Video med undertekster vs. video uden undertekster

Der er selvfølgelig mange flere ting du kan teste på. Det er bare at prøve det af. Lav større tiltag og små tiltag. Alt er relevant for at du kan skabe det bedste indhold til din målgruppe.

Cecilie Holmgreen Dahl, Project Manager, Lidt Lakrids
Michael Madsen, Front End Developer & CEO, Lidt Lakrids
Jesper Luff Olesen, Relations Manager, Lidt Lakrids

Klar til at skaffe flere leads?

Vores team af eksperter er klar til at hjælpe jer med at tage jeres digitale løsninger til det næste niveau. Lad os gennemgå jeres behov og se, hvordan vi kan skabe innovative og effektive løsninger, der skiller jer ud i markedet.

Relaterede indlæg.

Besøgsundersøgelse

Hvor glad er du for kaffe?

Og ville du kigge forbi, hvis vi gav en kop? Vi vil nemlig gerne snakke om din virksomhed og dens behov.

🤮

nej tak

😞

Ej glad

😐

Ligeglad

🙂

ret glad

😍

Elsker
Kaffe*

Skal vi snakke vedligeholdelsesaftale?

Vi er klar til en uforpligtende snak og en indledende dialog til vedr. service og vedligeholdelse af dit website. Du kan fange os på vores kontaktmail [email protected] eller på telefon +45 6110 1337 eller via formularen nedenfor.

Skriv til os her

Skal vi snakke hosting?

Vi er klar til en uforpligtende snak og en indledende dialog til vedr. hosting af jeres løsning. Du kan fange os på vores kontaktmail [email protected] eller på telefon +45 6110 1337 eller via formularen nedenfor.

Skriv til os her