september 2024,

Få succes med din hjemmeside eller webshop med en god krav­specifikation

Tilbage til oversigten

Når du skal have udviklet en ny hjemmeside eller webshop – ja, faktisk hvilket som helt projekt – så er der tit mange idéer og mange, som har meninger og holdninger til hvad projektet skal indholde, hvordan den skal se ud osv. Med en god kravspecifikation vil du få et overblik, samt øge sandsynligheden for, at dit website bliver en succes.

Hvorfor skal du lave en kravspecifikation?

En kravspecifikation er en vigtig del af et godt projekt. Her defineres og opsættes behov og krav til websitet, som skal være med til at sikre interaktionen mellem bruger og grænseflade – både hvad angår design og funktionalitet.

Risikoen ved ikke at udarbejde en kravspecifikation inden udvikling af website er, at kunde og leverandør kan have vidt forskellige forestillinger omkring krav og ønsker til websitet. Uden en kravspecifikation er der ingen argumentation for udvikling. Derfor sikrer du, at få succes med din nye hjemmeside eller webshop, samt sikrer at den har de funktioner du ønsker.

Sådan kommer du i gang med din kravspecifikation

Inden du går i gang med din kravspecifikation er det en god idé at lave en introduktion til projektet – en overordnet beskrivelse af projektet, som skal danne rammerne for de krav du senere noterer ned.

Herefter bliver kravene inddelt i funktionelle, samt ikke-funktionelle krav. Disse krav får en overskrift og der bliver til hver af disse tilføjet en beskrivelse, samt prioritering. Prioritet gives efter:

1. Must have

  • Krav, der skal opfyldes

2. Should have

  • Krav, der bør opfyldes, hvis det kan lade sig gøre

3. Could have / nice to have

  • Krav, der kan opfyldes, hvis der er budget til det

4. Won’t have eller would like to have if

  • Krav, der stilles til projektet, men som kan vente til fase 2

De funktionelle krav

De funktionelle krav er de features du ønsker, at systemet skal kunne udføre.

Hvis vi tager udgangspunkt i en webshop kunne et funktionelt krav f.eks. være:

  • En bruger kan se detaljer om produkter
  • En bruger kan foretage søgning på webshoppen
  • Systemet skal kunne generere ordrebekræftelse
  • En bruger skal kunne tilmelde sig nyhedsbrev
  • Blogging skal være muligt på webshoppen
Eksempel på funktionelle krav, beskrivelser og prioriteringer

De ikke-funktionelle krav

De ikke-funktionelle krav til projektet er krav til systemegenskaber, design og UX (brugervenlighed).

Dette kunne f.eks. være:

  • Varer skal kunne findes med maks tre klik
  • Webshop skal illustrere e-mærket
  • Bruger skal have mulighed for at kontakte kundeservice
  • Designguide skal overholdes
Eksempel på ikke-funktionelle krav, beskrivelser og prioriteringer

Opsummering

En kravspecifikation er afgørende for at få succes med dit nye website. Det sikrer, at du og bureauet er på bølgelængde og at dit website opfylder de krav og behov du og dine brugere måtte have. En kravspecifikation behøver ikke være tyk og omstændig. Hvis du blot går efter de 4 vigtigste dele, så kan du relativt hurtigt komme i gang med projektet og sørger for at få succes:

  • Introduktion til produktet
  • Funktionelle krav
  • Ikke-funktionelle krav
  • Prioriteret rækkefølge
Cecilie Holmgreen Dahl, Project Manager, Lidt Lakrids
Michael Madsen, Front End Developer & CEO, Lidt Lakrids
Jesper Luff Olesen, Relations Manager, Lidt Lakrids

Klar til at skaffe flere leads?

Vores team af eksperter er klar til at hjælpe jer med at tage jeres digitale løsninger til det næste niveau. Lad os gennemgå jeres behov og se, hvordan vi kan skabe innovative og effektive løsninger, der skiller jer ud i markedet.

Relaterede indlæg.

Besøgsundersøgelse

Hvor glad er du for kaffe?

Og ville du kigge forbi, hvis vi gav en kop? Vi vil nemlig gerne snakke om din virksomhed og dens behov.

🤮

nej tak

😞

Ej glad

😐

Ligeglad

🙂

ret glad

😍

Elsker
Kaffe*

Skal vi snakke vedligeholdelsesaftale?

Vi er klar til en uforpligtende snak og en indledende dialog til vedr. service og vedligeholdelse af dit website. Du kan fange os på vores kontaktmail [email protected] eller på telefon +45 6110 1337 eller via formularen nedenfor.

Skriv til os her

Skal vi snakke hosting?

Vi er klar til en uforpligtende snak og en indledende dialog til vedr. hosting af jeres løsning. Du kan fange os på vores kontaktmail [email protected] eller på telefon +45 6110 1337 eller via formularen nedenfor.

Skriv til os her