Konverteringsoptimering er nøglen til at skabe en mere effektiv webshop, der ikke blot tiltrækker besøgende, men også omdanner dem til betalende kunder. Hos mange webshops bliver op mod 70% af indkøbskurve forladt. Dette skyldes ofte unødvendig friktion i købsoplevelsen.
I dette blogindlæg deler vi 10 konkrete konverterings-hacks, som du kan implementere på din webshop for at øge salget og undgå unødig friktion for dine potentielle kunder.
Hack 1:
Brug bulletpoints til produktbeskrivelser
Lange produktbeskrivelser kan nemt få potentielle kunder til at miste interessen og i sidste ende skræmme dem væk. Brug bulletpoints til at fremhæve de vigtigste produktdetaljer hurtigt og overskueligt. Start eksempelvis med de vigtigste salgsargumenter (pris, kvalitet, unikke funktioner) og brug gerne visuelle elementer for at gøre det nemt og hurtigt for den besøgende at scanne det.
Så altså bulletpoint kan hjælpe med:
- At gøre det nemt for kunderne at skimme relevant information
- At fremhæve unikke salgsargumenter (materiale, leveringstid, anmeldelser)
Eksempel: airbnb giver et hurtigt overblik over hvad boligen indeholder via ikoner og tilhørende tekst.

Hack 2:
Optimer søgefunktionen med autocomplete
Hjælp dine potentielle kunder ved at komme med dynamiske forslag, når de begynder skrive i søgefeltet på din webshop. Dette kan både nudge dem i den retning du ønsker, men også hjælpe dem med hurtigt at finde det de leder efter.
Autocomplete i søgefelt kan hjælpe med:
- At reducere fejl i søgninger
- At gøre det lettere for kunder at opdage nye produkter
Eksempel: Zalando giver både brugeren mulighed for at filtrere deres søgning via kategori og derudover giver de eksempler på søgeresultater lige sp snart brugeren begynder at skrive i søgefeltet.

Hack 3:
Brug sekundære hover-billeder på produktkort
Udnyt hoverfunktionen på dine produktkort. Vis ekstra informationer eller alternative billeder - eventuelt miljøbilleder - når brugeren holder musen over et produkt.
Sekundær hoverfunktion på produkt kan bl.a. være med til:
- Giver kunderne hurtigere indsigt i produktet
- Reducerer unødvendige klik og friktion
Eksempel: På IKEAs hjemmeside vises miljøbilleder ved hover

Hack 4:
Strømlinet checkout for at reducere friktion
En kompliceret checkout kan få kunderne til at forlade kurven. Gør derfor checkout processen simpel og intuitiv.
Her er nogle ting du kan gøre for at skabe et mere simpelt købsflow:
- Tilbyd gæstekøbsmulighed
- Minimer antal trin og felter
- Sørg for der er styr på det visuelle hieraki
- Gem kundeoplysninger til fremtidige køb
Eksempel: Apples køb af en iPhone vs. Elgigantens. Apples købsflow på produktsiden kan for nogle brugere virke forvirrende og af mange steps. Brugerflowet er zigzagget, med forskellige overskrifter og der skal scrolles langt førend CTA overhovedet er tydelig.
Ser man i stedet på Elgigantens købsflow af samme produkt, så er der stadig relativ mange punkter kunden skal forholde sig til, men der er taget nogle valg på forhånd, hvilket gør det muligt blot at ligge produktet i kurven, hvis kunden er tilfreds med disse valg. Der er også mindre overskrifter og et mere ensartet look. Her er også gjort brug af "Law of common region": Elementer, der er visuelt afgrænset inden for en fælles baggrund eller boks, opfattes som en samlet enhed. Det hjælper brugerne med hurtigt at forstå, hvilke elementer der hører sammen, hvilket skaber en mere intuitiv oplevelse.

Hack 5:
Gør navigationen simpel og intuitiv
Hvis brugerne ikke kan finde, hvad de leder efter, falder de fra.
For at undgå dette skal du:
- Brug en logisk kategoristruktur
- Begræns antallet af valg for at undgå "choice overload"
Eksempel: VERMUND har en intuitiv menustruktur, hvor de bl.a. har en mega menu med opdeling af kategorier med kort tekst og grafik, der understøtter kategorien. Alle produkter er stadig tilgængelige i højre side.

Hack 6:
Mobiloptimering
Vi handler fra mobilen som aldrig før. Din webshop skal ikke blot fungere på desktop, men den skal også fungere perfekt på små skærme. Derudover skal den være hurtig til at loade, ellers falder dine potentielle kunder fra.
For at sikre en hurtig og responsiv webshop kan du bl.a.:
- Optimer billeder for hurtigere indlæsning
- Gør CTA-knapper store og nemme at klikke på
Eksempel: VELA Chairs har optimeret deres website til mobilen. De har bl.a. et topbanner med kontaktoplysninger, Call to Actions i trykbare størrelser og gør brug af Social Proofs. Derudover har de også tænkt webtilgængelighed ind i form af mulighed for at pause videoer, der hører på siden. De gør også brug af en sticky Call to Action på produktsiden.

Hack 7:
Tydelige Call-to-Actions (CTA’er)
Knapper som "Læg i kurv" skal være lette at finde og tiltrække opmærksomhed.
- Brug klare farver - gerne farver, der skiller sig ud fra resten af content på dit site
- Undgå generiske tekster – brug "Køb nu" frem for "Fortsæt"
Eksempel: airbnb bruger f.eks. en stor Call to Action, der skiller sig ud fra resten af siden, så den er nem for brugeren at se.

Hack 8:
Gør lagerstatus tydeligt
Mange kunder bliver frustrerede, hvis de først finder ud af, at en vare er udsolgt ved checkout.
- Vis lagertal, f.eks. "Kun 3 tilbage på lager", eller giv brugeren mulighed for at få besked, så snart produktet er tilbage på lager
Eksempel: Ved produkter, der ikke er på lager, så giver Zalando kunden mulighed for at skrive sig op, så de får besked, så snart produktet er på lager igen. På denne måde mister de ikke kunden på udsolgte produkter.

Hack 9:
Vis leverings- og fragtoplysninger tydeligt
Mange kunder forlader siden, hvis de ikke kan se leveringstiden før checkout, eller hvis leveringsprisen ikke er tydelig før køb.
- Vis estimeret levering direkte på produktsiden og vis evt. fragtpris i en topbar, eller andet sted, hvor det fremgår tydeligt
Eksempel: På Matas' produktside er der givet et hurtigt overblik over leveringstider og fragtpriser. Der er dermed ingen overraskelser for brugeren over fragtpriser. Derudover giver Matas også brugeren mulighed for at se lagerstatus i butikkerne.

Hack 10:
Brug social proofs (reviews & ratings)
Kunder stoler mere på andre kunders erfaringer end på dine produktbeskrivelser.
- Integrer anmeldelser direkte på produktsider
- Brug "Mest populære"-badges for at vise trends og tendenser
Eksempel: Elgiganten gør f.eks. brug af social proofs i form af kundeanmeldelser på produktsiden. Derudover gør de det muligt at filtrerer efter anmeldelser på produkt archive siden.

Bonus-hack:
Webtilgængelighed
En webshop, der er gjort webtilgængelig, sikrer, at alle kan handle hos dig, uanset eventuelle handicaps.
For at gøre din webshop webtilgængelig kan du f.eks. gøre følgende:
- Brug ALT-tekster til billeder
- Sørg for, at websitet kan navigeres med tastatur
- Gode farvekontraster for bedre læsbarhed
Konklusion
Konverteringsoptimering handler ikke om store redesigns – men om små justeringer, der fjerner friktion i brugeroplevelsen. Ved at implementere disse 10 hacks kan du forbedre din webshop markant og sikre, at flere besøgende bliver til betalende kunder.
Download vores dybdegående guide til at øge salget på din webshop
