februar 2025,

10 konverterings-hacks til at øge salget på din webshop

Tilbage til oversigten

Konverteringsoptimering er nøglen til at skabe en mere effektiv webshop, der ikke blot tiltrækker besøgende, men også omdanner dem til betalende kunder. Hos mange webshops bliver op mod 70% af indkøbskurve forladt. Dette skyldes ofte unødvendig friktion i købsoplevelsen.

I dette blogindlæg deler vi 10 konkrete konverterings-hacks, som du kan implementere på din webshop for at øge salget og undgå unødig friktion for dine potentielle kunder.

Hack 1:

Brug bulletpoints til produktbeskrivelser

Lange produktbeskrivelser kan nemt få potentielle kunder til at miste interessen og i sidste ende skræmme dem væk. Brug bulletpoints til at fremhæve de vigtigste produktdetaljer hurtigt og overskueligt. Start eksempelvis med de vigtigste salgsargumenter (pris, kvalitet, unikke funktioner) og brug gerne visuelle elementer for at gøre det nemt og hurtigt for den besøgende at scanne det.

Så altså bulletpoint kan hjælpe med:

  • At gøre det nemt for kunderne at skimme relevant information
  • At fremhæve unikke salgsargumenter (materiale, leveringstid, anmeldelser)

Eksempel: airbnb giver et hurtigt overblik over hvad boligen indeholder via ikoner og tilhørende tekst.

screenshot fra airbnb hjemmeside med eksempel på hvordan de bruger bulletpoints til at beskrive features ved deres boliger

Hack 2:

Optimer søgefunktionen med autocomplete

Hjælp dine potentielle kunder ved at komme med dynamiske forslag, når de begynder skrive i søgefeltet på din webshop. Dette kan både nudge dem i den retning du ønsker, men også hjælpe dem med hurtigt at finde det de leder efter.

Autocomplete i søgefelt kan hjælpe med:

  • At reducere fejl i søgninger
  • At gøre det lettere for kunder at opdage nye produkter

Eksempel: Zalando giver både brugeren mulighed for at filtrere deres søgning via kategori og derudover giver de eksempler på søgeresultater lige sp snart brugeren begynder at skrive i søgefeltet.

screenshit fra Zalandos hjemmeside, hvor man ser en bruger skrive noget i søgefeltet og Zalando kommer med eksempler. Altså de gør brug af autocomplete

Hack 3:

Brug sekundære hover-billeder på produktkort

Udnyt hoverfunktionen på dine produktkort. Vis ekstra informationer eller alternative billeder - eventuelt miljøbilleder - når brugeren holder musen over et produkt.

Sekundær hoverfunktion på produkt kan bl.a. være med til:

  • Giver kunderne hurtigere indsigt i produktet
  • Reducerer unødvendige klik og friktion

Eksempel: På IKEAs hjemmeside vises miljøbilleder ved hover

Screenshot fra IKEAs hjemmeside, hvor man ser produktkortet ændres til et miljøbillede ved hover

Hack 4:

Strømlinet checkout for at reducere friktion

En kompliceret checkout kan få kunderne til at forlade kurven. Gør derfor checkout processen simpel og intuitiv.

Her er nogle ting du kan gøre for at skabe et mere simpelt købsflow:

  • Tilbyd gæstekøbsmulighed
  • Minimer antal trin og felter
  • Sørg for der er styr på det visuelle hieraki
  • Gem kundeoplysninger til fremtidige køb

Eksempel: Apples køb af en iPhone vs. Elgigantens. Apples købsflow på produktsiden kan for nogle brugere virke forvirrende og af mange steps. Brugerflowet er zigzagget, med forskellige overskrifter og der skal scrolles langt førend CTA overhovedet er tydelig. 

Ser man i stedet på Elgigantens købsflow af samme produkt, så er der stadig relativ mange punkter kunden skal forholde sig til, men der er taget nogle valg på forhånd, hvilket gør det muligt blot at ligge produktet i kurven, hvis kunden er tilfreds med disse valg. Der er også mindre overskrifter og et mere ensartet look. Her er også gjort brug af "Law of common region": Elementer, der er visuelt afgrænset inden for en fælles baggrund eller boks, opfattes som en samlet enhed. Det hjælper brugerne med hurtigt at forstå, hvilke elementer der hører sammen, hvilket skaber en mere intuitiv oplevelse.

Screenshot af Apples købsflow af en iphone versus Elgigantens købsflow af en iphone.

Hack 5:

Gør navigationen simpel og intuitiv

Hvis brugerne ikke kan finde, hvad de leder efter, falder de fra.

For at undgå dette skal du:

  • Brug en logisk kategoristruktur
  • Begræns antallet af valg for at undgå "choice overload"

Eksempel: VERMUND har en intuitiv menustruktur, hvor de bl.a. har en mega menu med opdeling af kategorier med kort tekst og grafik, der understøtter kategorien. Alle produkter er stadig tilgængelige i højre side.

Screenshot fra VERMUNDs website af deres megamenu

Hack 6:

Mobiloptimering

Vi handler fra mobilen som aldrig før. Din webshop skal ikke blot fungere på desktop, men den skal også fungere perfekt på små skærme. Derudover skal den være hurtig til at loade, ellers falder dine potentielle kunder fra.

For at sikre en hurtig og responsiv webshop kan du bl.a.:

  • Optimer billeder for hurtigere indlæsning
  • Gør CTA-knapper store og nemme at klikke på

Eksempel: VELA Chairs har optimeret deres website til mobilen. De har bl.a. et topbanner med kontaktoplysninger, Call to Actions i trykbare størrelser og gør brug af Social Proofs. Derudover har de også tænkt webtilgængelighed ind i form af mulighed for at pause videoer, der hører på siden. De gør også brug af en sticky Call to Action på produktsiden.

Screenshots fra VELA Chairs webshop. Siden er optimeret til mobilen med store trykbare knapper.

Hack 7:

Tydelige Call-to-Actions (CTA’er)

Knapper som "Læg i kurv" skal være lette at finde og tiltrække opmærksomhed.

  • Brug klare farver - gerne farver, der skiller sig ud fra resten af content på dit site
  • Undgå generiske tekster – brug "Køb nu" frem for "Fortsæt"

Eksempel: airbnb bruger f.eks. en stor Call to Action, der skiller sig ud fra resten af siden, så den er nem for brugeren at se.

screenshot fra airbnb produktside, hvor deres reserver call to actions er meget tydelig at få øje på da både farve og størrelse skiller sig ud fra resten af siden

Hack 8:

Gør lagerstatus tydeligt

Mange kunder bliver frustrerede, hvis de først finder ud af, at en vare er udsolgt ved checkout.

  • Vis lagertal, f.eks. "Kun 3 tilbage på lager", eller giv brugeren mulighed for at få besked, så snart produktet er tilbage på lager

Eksempel: Ved produkter, der ikke er på lager, så giver Zalando kunden mulighed for at skrive sig op, så de får besked, så snart produktet er på lager igen. På denne måde mister de ikke kunden på udsolgte produkter.

screenshot fra zalandos webshop, hvor brugeren, ved udsolgte varer, har mulighed for at skrive sig op til at blive påmindet når varen er på lager igen

Hack 9:

Vis leverings- og fragtoplysninger tydeligt

Mange kunder forlader siden, hvis de ikke kan se leveringstiden før checkout, eller hvis leveringsprisen ikke er tydelig før køb.

  • Vis estimeret levering direkte på produktsiden og vis evt. fragtpris i en topbar, eller andet sted, hvor det fremgår tydeligt

Eksempel: På Matas' produktside er der givet et hurtigt overblik over leveringstider og fragtpriser. Der er dermed ingen overraskelser for brugeren over fragtpriser. Derudover giver Matas også brugeren mulighed for at se lagerstatus i butikkerne.

screenshot fra matas produktside hvor man ser fragtåroser og leveringstid tydeligt

Hack 10:

Brug social proofs (reviews & ratings)

Kunder stoler mere på andre kunders erfaringer end på dine produktbeskrivelser.

  • Integrer anmeldelser direkte på produktsider
  • Brug "Mest populære"-badges for at vise trends og tendenser

Eksempel: Elgiganten gør f.eks. brug af social proofs i form af kundeanmeldelser på produktsiden. Derudover gør de det muligt at filtrerer efter anmeldelser på produkt archive siden. 

screenshot af elgigantens produktside, hvor man kan se kundeanmeldelser, der er med til at skabe troværdighed og tryghed for kunden inden et eventuelt køb

Bonus-hack:

Webtilgængelighed

En webshop, der er gjort webtilgængelig, sikrer, at alle kan handle hos dig, uanset eventuelle handicaps.

For at gøre din webshop webtilgængelig kan du f.eks. gøre følgende:

  • Brug ALT-tekster til billeder
  • Sørg for, at websitet kan navigeres med tastatur
  • Gode farvekontraster for bedre læsbarhed

Konklusion

Konverteringsoptimering handler ikke om store redesigns – men om små justeringer, der fjerner friktion i brugeroplevelsen. Ved at implementere disse 10 hacks kan du forbedre din webshop markant og sikre, at flere besøgende bliver til betalende kunder.

Download vores dybdegående guide til at øge salget på din webshop

Cecilie Holmgreen Dahl, Project Manager, Lidt Lakrids
Michael Madsen, Front End Developer & CEO, Lidt Lakrids
Jesper Luff Olesen, Relations Manager, Lidt Lakrids

Klar til at skaffe flere leads?

Vores team af eksperter er klar til at hjælpe jer med at tage jeres digitale løsninger til det næste niveau. Lad os gennemgå jeres behov og se, hvordan vi kan skabe innovative og effektive løsninger, der skiller jer ud i markedet.

Relaterede indlæg.

Besøgsundersøgelse

Hvor glad er du for kaffe?

Og ville du kigge forbi, hvis vi gav en kop? Vi vil nemlig gerne snakke om din virksomhed og dens behov.

🤮

nej tak

😞

Ej glad

😐

Ligeglad

🙂

ret glad

😍

Elsker
Kaffe*

Skal vi snakke vedligeholdelsesaftale?

Vi er klar til en uforpligtende snak og en indledende dialog til vedr. service og vedligeholdelse af dit website. Du kan fange os på vores kontaktmail [email protected] eller på telefon +45 6110 1337 eller via formularen nedenfor.

Skriv til os her

Skal vi snakke hosting?

Vi er klar til en uforpligtende snak og en indledende dialog til vedr. hosting af jeres løsning. Du kan fange os på vores kontaktmail [email protected] eller på telefon +45 6110 1337 eller via formularen nedenfor.

Skriv til os her