Det er efterhånden ved at være ret åbenlyst, at du som virksomhed bliver nødt til at have et website for at få succes.
Ja, nærmest bare for at overleve. Vil du have succes og skabe resultater med dit site, så er det vigtigt at have styr på en række ting allerede inden hjemmesiden bliver udviklet.
Vi har beskrevet 7 ting du bør afklare, førend du begynder at udvikle din nye hjemmeside, eller får et bureau til at hjælpe dig. Hvis du allerede har en hjemmeside, så kan det være disse 7 ting kan hjælpe dig med at forstå, hvorfor du måske ikke har så meget succes med din side, som du kunne ønske.
Uanset om du allerede nu har et website, som du måske ønsker at redesigne, eller endnu ikke har et website, så kan du i hvert fald spare en masse tid, penge og frustrationer ved at stille dig selv disse spørgsmål, inden du går i gang.
1. Hvem er du? Beskriv din virksomhed!
Hvem er du helt præcist? Hvem er din virksomhed? Hvad står I får og hvad er jeres kerneværdier? Hvad gør, at du skiller dig ud på markedet og hvorfor skal dine kunder vælge dig og dit produkt/ydelser frem for andres? Selvfølgelig ved du selv hvem du er og hvad der gør din virksomhed unik, men ved omverdenen det også? Og kan du forklare det helt kort og præcist? Definer dit budskab og få succes.
2. Hvad skal din hjemmeside hedde?
En vigtig faktor, når det kommer til udvikling og oprettelse af hjemmeside er at finde det rigtige domænenavn. Et sikkert valg er at bruge dit virksomhedsnavn som domænenavn. På den måde giver det en form for legitimitet og får dine kunder til at føle sig trygge. Derudover er det også nemt for dine kunder at finde din hjemmeside.
Men det er ikke en selvfølge at din hjemmeside kan hedde det samme som din virksomhed. Hvis du vil være sikker på, at det ønskede domænenavn er ledigt kan du altid tjekke her.
3. Hvad er målet for din hjemmeside?
Hvad ønsker du med din hjemmeside? En hjemmeside er en god ting at have. Men hvis du ingen ønsker eller mål og forventninger har til den, så står den og samler støv og gavner ikke rigtig noget. Du skal have en ny hjemmeside og det kan du lige så godt udnytte maksimalt! Og det gør du altså ved at sætte dig selv nogle delmål og mål, som du vil opnå med hjemmesiden.
Nogle af disse mål og ønsker kunne være flere besøgende, opfordring til at søge kontakt, nemt for den besøgende at finde informationer, fokus på nyhedsbrev og blog eller måske flere varme leads?
4. Hvem er din målgruppe?
Ved du hvem din målgruppe er? Hvem der bruger dine produkter? Hvis ikke du allerede er kendt med dette, så er det på tide at få det defineret. Når du ved hvem dine brugere er, hvor de kommer fra og hvordan deres retorik er kan du begynde at tilpasse din hjemmeside og din markedsføring til dem. På den måde vil du ikke ’spilde’ en masse markedsføring på folk, som alligevel aldrig har tænkt sig at gøre brug af dit produkt eller din ydelse, men i stedet yde den bedste og mest personlige service til lige præcis dem, der bruger din side og på sigt vil købe af dig – nemlig din målgruppe.
Der er stor forskel på om du skriver og henvender til til bankmand Lars på 58 eller den studerende Caroline på 23 år. Snak med folk, der har købt dit produkt. Stil dem spørgsmål. Hvor kommer de fra, hvorfor valgte de dig. Det kan gøre dig klogere på hvor du skal lægge dit fokus og hvordan du fremadrettet skal kommunikere.
Udarbejd personas
For lettere at definere og sætte ansigt på din målgruppe kan du udarbejde personas. En persona lægger fundamentet for din salgs- og marketingstrategi. Den er en semi-fiktiv beskrivelse af din ideelle kunde og repræsenterer din målgruppe.
5. Hvordan skal din hjemmeside se ud?
Har du ønsker til din hjemmeside? Vi har alle forskellige præferencer og måske har du også nogle bestemte præferencer i forhold til design og farver? Gør du allerede nu brug af bestemte farver i dit markedsføringsmateriale? Bestemte ikoner? Har du en designguide, som der skal tages udgangspunkt i?
Kig gerne rundt på nettet efter inspiration. Måske kan du blive inspireret på pinterest? Eller du har besøgt bestemte hjemmesider, hvor du har følt dig ’godt tilpas’ og inspireret. Lav moodboards og noter de hjemmesider og dine tanker ned.
Husk at tage udgangspunkt i din målgruppe, når du tænker design af din hjemmeside. Pangfarver og vilde animationer passer måske ikke så godt til bank-Lars.
De fleste bureauer har en grafiker ansat, som både kan hjælpe og rådgive dig i designet og udtrykket af din hjemmeside, men det er altid en god idé at have gjort sig nogle tanker omkring dette inden du går i gang med din hjemmeside!
6. Sitemap og content
Hvad skal din hjemmeside indeholde? Hvilke sider skal være på din hjemmeside? Hvilke sider er allervigtigste og mest relevante for din målgruppe (som vi jo har defineret i et tidligere punkt). Har du tekster og billeder til din hjemmeside? Dette er også noget de fleste bureauer kan hjælpe dig med og sørge for, men har du selv tekster osv. vil det selvfølgelig spare dig for nogle penge i sidste ende.
7. Hvordan vil du tracke din online succes?
Det er virkelig vigtigt at vide om du har succes og vinder på den online front, eller om du taber og mister både kunder og omsætning. Når du ved dette kan du løbende tilpasse din strategi, således at du får maksimal udbytte af din online tilstedeværelse.
Der findes en masse online værktøjer, som kan hjælpe dig med at tracke din online succes. Bl.a. kan Google Analytics hjælpe med dette. Her kan du f.eks. måle og tracke sidevisninger, antal besøgende, afvisningsprocent osv.
Konklusion
Der er selvfølgelig mange andre ting, man også skal kigge på, når man går i gang med sin hjemmeside. Og når den først bliver designet og udviklet vil der også opstå andre ting, der skal tages stilling til. De forskellige punkter som er listet overfor er blot et udsnit – men dog et vigtigt udsnit, når du skal i gang. De forskellige punkter hænger sammen. De mål du sætter dig for din hjemmeside skal selvfølgelig hænge sammen med den måde, som hjemmesiden bliver designet og udviklet. Derudover skal designet og disse mål også sammenkobles med din målgruppe, så man bruger den rigtige grafik, de rigtige knapper og laver et brugerflow, der er tilpasset din målgruppes kunderejse.