En ny undersøgelse fortaget af Gartner.com viser, at 33% af alle købere ønsker en sælgerfri salgsoplevelse. Dvs. salgsledere skal tilpasse sig den nye digitale tilgang til køb og imødekomme brugernes nye købspræferencer.
I løbet af de næste fem år, vil vi opleve en eksponentiel stigning i digitale interaktioner mellem køber og sælger.
Faktisk viser Gartners fremtidige salgsundersøgelser, at inden 2025 vil 80% af B2B-salgsinteraktioner mellem leverandør og køber, forekomme via digitale systemer og online kanaler. Allerede den dag i dag, ønsker 33% af alle købere en sælgerfri salgsoplevelse – og ser man på generation Y (folk født mellem 1980-1989) er tallet altså på hele 44%, hvilket tyder på de ikke bryder sig om sælgere – vi skal tænke salg mere digitalt
Hvordan skaber du en sælgerfri salgsoplevelse på dit website?
Har du, på dit website, integrerede værktøjer som f.eks. prisberegner eller tilbudsberegner? Værktøjer, der gør det muligt for dine besøgende, at undersøge mere omkring dit produkt, vælge dit produkt eller få udarbejdet et tilbud – helt uden at skulle snakke med en sælger? Hvis den besøgende så rent faktisk ønsker et møde, har de så f.eks. mulighed for at kunne booke et møde, uden at skulle snakke med en person?
Vi, som kunder, vil have følelsen af at det er os der bestemmer købsrejsen.
Så vi kan nu ikke længere sige ”Jamen sådan er vores kunder ikke, og vi forsætter, som vi altid har gjort”. Idéen om at du kender dine kunder bedst, fungerer ikke med den digitale virkelighed vi lever i. Hvis du ikke omstiller dig og forstår at imødekomme dine kunders behov på dit website, ja så er risikoen for at dine konkurrenter løber med kunderne, ret stor!
Se dit website som dit nye salgsværktøj
Sælgere har brug for digitale værktøjer, der øger engagementet med kunderne og som kan være med til at påvirke deres beslutning. Dit website kan derfor godt være designet til at udføre dit salgsarbejde for dig – eller i hvert fald hjælpe dig med salget.
For at komme i gang, må du tænke din salgsproces igennem fra din kundes synspunkt. Hvordan ser kunderejsen ud? Hvilke touchpoints er der gennem salgsprocessen? Gennemgå de forskellige steps fra start til slut – trin for trin.
På dit website skal du sælge til en kunde, mere eller mindre på samme måde, som hvis du solgte fysisk. Der er dog nogle vigtige forskelle som f.eks.:
- At være online kan virke mindre personligt
- Dine konkurrenter er kun et klik væk
- De fleste potentielle kunder besøger flere websites inden de foretager et køb
- Tænk på folk der besøger dit website, som gæster. Du skal informere dem og ikke sælge til dem – og bestemt ikke reklamere overfor dem.
Fordele ved at udvikle værktøjer til dit website kan f.eks. være:
- Du kan håndtere flere tilbud uden du behøver mere mandskab
- En prisberegner vil hjælpe dig med at skabe troværdighed overfor dine potentielle kunder
- Du kan automatisere og tilpasse præcis det dine kunder ønsker
Konklusion
Selvom der er mange trin i salgsprocessen du skal adressere og fylde ind i et digitalt værktøj, så behøver du ikke nødvendigvis et stort website. Dette kan gøres på et mindre website for en mindre servicevirksomhed eller håndværksvirksomhed. Det er næsten kun fantasien, der sætter grænsen for hvilket digitalt værktøj du vil tilbyde dine potentielle kunder på dit website, som kan være med til at give dem følelsen af, at det er dem, der er i kontrol – de bestemmer købsrejsen, du guider dem blot på rette vej